Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1545182   Prevenir, detectar i actuar sobre l'assetjament escolar
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/11/2023 - 30/11/2023 (40 hores) de 1:00h a 23:59h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   48SD Prevenir, detectar i actuar sobre l'assetjament escolar
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/11/2023
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   A dia d’avui, segons estudis recents, es calcula que més d’un 44% dels i les alumnes entre 8 i 14 anys han patit assetjament o ciberassetjament escolar de manera usual o esporàdica i falten a l’escola per por. Davant aquestes dades creiem necessari l’aprofundiment en aquest curs dels conceptes assetjament i ciberassetjament escolar, en els elements que hi intervenen, les conseqüències que es deriven i la necessitat de dotar d’eines al personal docent perquè puguin realitzar una prevenció, detecció i, en cas necessari, intervenció adequada en aquestes situacions.

Per això, aquest curs ofereix estratègies educatives per fomentar un bon ambient i una bona convivència a l’aula, com a pas necessari per evitar situacions violentes dins de l’àmbit escolar i, per tant, així refrenar les situacions d’assetjament i ciberassetjament escolar.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa. 

La difusió de l'activitat es realitza pel portal xtec i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Oferir una aproximació al fenomen de l’assetjament i ciberassetjament escolar.
- Conèixer els elements que participen de l’assetjament i del ciberassetjament escolar i les seves característiques.
- Proporcionar factors protectors i la seva implementació per fomentar la prevenció de l’assetjament i ciberassetjament escolar entre iguals.
- Facilitar estratègies i models de prevenció per aplicar-les a l’aula.
- Dotar a l’equip docent de les eines necessàries per fer una bona detecció de situacions de violència entre l’alumnat de la nostra aula.
- Oferir eines per saber detectar situacions de risc que poden desencadenar en assetjament o ciberassetjament al centre educatiu a través de casos pràctics i reals.
- Aplicar de manera efectiva els diferents tipus d’intervenció davant situacions de violència entre iguals.
- Generar dinàmiques i activitats aplicables a l’aula per fomentar un ambient positiu i reduir les situacions de risc que poden desencadenar en assetjament o ciberassetjament escolar.
  
Continguts   Mòdul 1. L’assetjament i el ciberassetjament escolar
Ens endinsem en el fenòmen d’assetjament i ciberassetjament escolar, detallant els tipus d’abusos que ens podem trobar entre iguals a l’àmbit educatiu. Es treballen els diferents elements que intervenen i les conseqüències que tenen per a aquests una situació d’assetjament o ciberassetjament, amb l’objectiu de tenir una visió àmplia d’aquest fenomen i, en mòduls posteriors, poder definir i especificar els àmbits d’actuació del professorat.
1. Què entenem per assetjament escolar?
2. Què entenem per ciberassetjament?
3. Elements que intervenen a l’assetjament escolar
4. Diferència entre assetjament i conflicte
5. Conseqüències de patir assetjament o ciberassetjament escolar
6. Altres tipus de conflictes que es poden donar en l'àmbit educatiu
Mòdul 2. Mesures i pautes per a la prevenció de l’assetjament i el ciberassetjament escolar
Treballem en la prevenció de l’assetjament i del ciberassetjament escolar, com a primer pas -i de vital rellevància- per tal de poder disminuir les xifres de manera significativa d’aquestes situacions d’abús entre iguals. Per aquest motiu parlarem dels diferents tipus de prevenció i dels models que actualment es porten a terme en l’àmbit educatiu i que són pioners a Europa. Finalment, oferirem metodologies específiques i estratègies per aplicar la prevenció a l’aula.
1. Tipus de prevenció
2. Models de prevenció de l’assetjament i el ciberassetjament escolar
3. Altres programes de prevenció europeus
4. Metodologia de prevenció a l’aula
5. Mesures per prevenir el ciberassetjament a l’aula

Mòdul 3. Estratègies per a la detecció de situacions d’assetjament i ciberassetjament a l’aula
Es dota al professorat d’eines i estratègies amb l’objectiu que puguin detectar possibles situacions d’assetjament i ciberassetjament en cas de que tinguin sospita que s’estan produint amb el seu alumnat. Parlarem dels signes d’alerta als quals han de posar atenció i dels factors de risc que poden presentar, tant la víctima com la persona agressora. Per últim facilitarem alguns instruments o qüestionaris que puguin facilitar la tasca de la detecció a l’aula.
1. Signes d’alerta i indicadors per detectar la víctima
2. Signes d’alerta i indicadors per detectar la persona agressora
2. Factors de risc que faciliten l’assetjament escolar i/o ciberassetjament
3. Qüestionaris i tests sociomètrics

Mòdul 4. Eines d’intervenció en casos d’assetjament i ciberassetjament i com millorar la convivència als centres educatius
Ens centrem en la intervenció que farem des del centre educatiu quan tenim la certesa que la situació d’assetjament o ciberassetjament s’està donant en l’actualitat al nostre centre. Treballarem les diferents fases d’intervenció i com actuar de manera directa, empàtica i respectuosa, tant amb l’alumnat assetjat o ciberassetjat com amb l’alumnat que ha exercit aquest assetjament o ciberassetjament. D’altra banda, també oferirem eines i recursos per tal d’aconseguir una bona comunicació i orientació amb les famílies d’aquests i aquestes alumnes.
1. Fases de la intervenció en l’àmbit educatiu
2. Intervenció directa amb l’alumnat
3. Recursos i orientacions a les famílies
  
Formador/a   Clara Romero Llamas
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa. En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.
MÒDUL 1
Activitat 1. Què entenem per assetjament escolar? (fòrum) ACTIVITAT DE RAONAMENT I IDENTIFICACIÓ.Aproximació al concepte d'assetjament escolar i a les seves principals característiques amb l’objectiu de que els i les participants coneguin amb més profunditat aquest fenomen.
Activitat 2. Tipus d’assetjament o ciberassetjament escolar (tasca) ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ. Reconèixer i discriminar entre els diferents tipus d’assetjament i ciberassetjament mitjançant un seguit de casos pràctics i conscienciar al professorat de la varietat d’abusos que es donen entre els iguals.
Activitat 3. El rol de l’alumnat espectador (fòrum) ACTIVITAT DE RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ. Que el professorat pugui aportar diferents reflexions i impressions de la importància de la persona espectadora per a que l’assetjament escolar es dilati en el temps a partir del curtmetratge.

MÒDUL 2
Activitat 1. Educar en valors emocionals (fòrum) ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT i ARGUMENTACIÓ. Conscienciar sobre la importància de l’educació en valors, com un factor de rellevant importància, per a la prevenció de situacions d’abús entre iguals.
Activitat 2. Com treballem l’empatia a l’aula? (fòrum) ACTIVITAT PER CREAR, COMPARTIR i APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. L’objectiu d’aquesta activitat és la creació d’una dinàmica que fomenti l’empatia i compartir-la amb la resta de companys i companyes per tal d’obtenir un recull de dinàmiques i poder aplicar-les a l’aula.
Activitat 3. La prevenció a l’aula (tasca) ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT, ARGUMENTACIÓ I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Mitjançant un cas concret d’assetjament escolar, els i les participants puguin argumentar quin tipus de prevenció aplicarien i en quin moment i perquè.

MÒDUL 3
Activitat 1. Programa KIVA (tasca, text en línia) ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT, ARGUMENTACIÓ I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Saber discriminar entre conflicte aïllat i situació d’assetjament i reflexionar sobre la seva actuació amb l’alumne/a assetjador/a.
Activitat 2. Figura de Coordinador/a de benestar i protecció de l’alumnat (fòrum) ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ. Argumentar la necessitat o no d’aquesta nova figura de prevenció de situació d’assetjament que proposa el Govern i les funcions d’aquesta.
Activitat 3. Mites sobre l’assetjament i el ciberassetjament escolar (tasca) ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ. Reflexionar i desmuntar els mites o frases que desacrediten o treuen importància a les situacions d’assetjament en els centres educatius.

MÒDUL 4
Activitat 1. Treballem l’autoestima a l’aula (fòrum) CONSCIENCIAR I RAONAR. Relacionar el concepte d’autoestima amb l’assetjament o ciberassetjament escolar i que puguin compartir amb la resta de companys i companyes alguna dinàmica que ja fan servir a l’aula per fomentar-la i, d’aquesta manera, ampliar recursos.
Activitat 2. Aula restaurativa (tasca) CONSCIENCIAR, RAONAR I ARGUMENTAR. Argumentar la importància de l’enfoc restauratiu en l’àmbit escolar i definir com ho farien a la seva aula.
Activitat 3. Reflexió final (fòrum) ACTIVITAT DE REFLEXIÓ I RAONAMENT. Reflexió final del curs, coneixements apresos i valoració del curs.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 14/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).